Tips tegen stress

Stress, beter voorkomen dan genezen

Een beetje stress zorgt dat je presteert. Denk aan die deadline of dat sprintje naar de trein. Maar langdurige stress doet meer kwaad dan goed. Hart- en vaatziekten, depressie en angststoornissen liggen dan op de loer. Hoe voorkom je dat de balans doorslaat in tijden van een 24 uurseconomie, constante bereikbaarheid en een cultuur waarin presteren en ‘druk, druk, druk’ hand in hand gaan?

12 Tips tegen stress:

Slaap.
Met stip op één als herstelmiddel bij stress. Slaap genoeg, op tijd én goed.

Beweeg.
Minimaal 20 tot 30 min. per dag.

Ga naar buiten.
Japanse onderzoekers ontdekten de effecten van een Shinrin-yoku, Japans voor ‘baden in een bos’. Het verlaagt stresshormonen in je lijf en verbetert je geluksgevoel, geheugen én immuunsysteem.

Eet gezond.
Kies groente, fruit, vezels en wees zuinig met suiker en alcohol.

Ontdek nieuwe dingen.
Dat heet actief herstellen. Ga dus liever niet bankhangen en stilzitten maar volg een cursus, wandel, luister muziek, lees een boek.

Doe ontspanningsoefeningen.
Die zijn net zo belangrijk als gezond eten en bewegen.

Stop met multitasking.
Te veel dingen tegelijk (willen) doen bevordert stress.

Wees samen.
Contacten en gesprekken met vrienden en familie werken relativerend en verlagen stress.

Durf ook alleen te zijn.
Steeds meer wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat het goed is voor lichaam, geest, focus en creativiteit om regelmatig even exclusief in je eigen gezelschap te verkeren.

Wees realistisch in je gedachten over geluk en succes.
‘Niet te hoge doelen stellen, anders raak je daar ook weer gestrest van’, aldus arbeidspsycholoog Michelle van Laethem.

Maak doe-lijstjes.
Creëer ruimte in je hoofd door zaken op te schrijven.

Mediteer.
En dat klinkt ingewikkelder dan het is. Er zijn heel handige apps voor en het werkt fantastisch tegen stress. (Bijv. Headspace of Buddhify).

“Voorkómen is beter dan genezen”

Te veel langdurige stress:

  • versnelt het ouderdomsproces;
  • draagt bij aan slechte leefgewoontes zoals te veel eten, drinken en roken;
  • veroorzaakt psychische problemen, waaronder angst en depressie;
  • verhoogt onder meer het risico op hart- en vaatziekten en overgewicht.

Hulp nodig? Carina Coacht: vitaliteit en bewust zijn

 

Bron: NRC xtr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *