Concentratie graag!

Bij velen van ons is de concentratie laag. Het blijkt steeds lastiger om met aandacht aan iets te werken zonder dat we ons laten afleiden door o.a. berichten op onze mobiel. Onze samenleving maakt een uitzonderlijke ontwikkeling door en  dat maakt dat gefocust blijven steeds lastiger is.

Door de enorm snelle digitale ontwikkelingen en de groeiende hoeveelheid beschikbare informatie bevinden we ons in een aandacht-crisis. Dit is terug te zien in de boeken en artikelen die bijna wekelijks verschijnen en waarin gewaarschuwd wordt voor de desastreuze gevolgen van sociale media en smartphonegebruik op onze creativiteit en productiviteit. Daarnaast hebben veel mensen moeite zich te concentreren. Eén moment van mentale zwakheid of verveling en de mobiele telefoon komt tevoorschijn. En als er dan eindelijk geconcentreerd gewerkt wordt, komt er een nieuw bericht binnen, waardoor de aandacht weer is afgeleid.

Concentratie-spier

concentratieOm je weerbaarder te maken tegen de afleiding, is het belangrijk de concentratie goed te onderhouden. Concentratie is als een spier die je kunt trainen. Hoe meer je traint, hoe beter de concentratie. Aan de potentie van mensen om zich te concentreren is niets veranderd. De inspanning die de concentratie-spier moet leveren is echter wel veranderd: de spierkracht die geleverd moet worden om geconcentreerd te blijven neemt toe als je je omringt met afleidende prikkels en veel aan het multitasken bent. Het is zaak de spier zo sterk mogelijk te maken (en te houden), maar tegelijkertijd de benodigde spierkracht zo laag mogelijk te houden.

Stop dan ook met de lunchvergaderingen en wandel in de pauze om de concentratie weer op te laden (het liefst in de natuur). Volg concentratietrainingen, zoals meditatie, om de spier sterk te houden en zorg ervoor dat je ´s avonds echt vrij bent. Dat betaalt zich de dag erna uit in betere concentratie.

We moeten zuinig zijn op onze concentratie en aandacht omdat we er maar een beperkte hoeveelheid van hebben.

Beweeg Mindful

Beweeg Mindful is een trainingsprogramma waarin de aandachtsspier (concentratie) d.m.v. mindfulness, ademhalingsoefeningen en wandelen wordt getraind. Tijdens de week van de werkstress worden trainingen en inspiratiesessies gegeven.

Meer info: carina@vitaliteitrhenen.nl

Bron: Stefan van der Stigchel, hoogleraar cognitieve psychologie Universiteit Utrecht (boek Concentratie)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *