Beweeg Mindful

Beweeg Mindful
Beweeg Mindful Rhenen

Wat is ‘Beweeg Mindful’

Als trainer maak ik gebruik van Mindfulness, Ademhalingstechnieken en Bewegen, dit kan zowel wandelend als (hard)lopend.

Voor wie

■ Heb je stress gerelateerde klachten?
■ Wil je meer energie?
■ Benieuwd hoe je je ademhaling effectiever kunt inzetten?
■ Ben je net begonnen met hardlopen of wil je meer bewegen?
■ Vind je bewustwording en bij je gevoel komen belangrijk?
■ Wil je graag weer meer plezier hebben in het bewegen?

Wat kan je verwachten

■ wandelen, (hard)lopen, yoga, krachttraining, meditatie
■ van hard- naar hartlopen
■ hoger bewust zijn
■ efficiëntere ademhaling
■ beter leren voelen en luisteren naar je lijf
■ genieten in het hier-en-nu
■ persoonlijke aandacht, kleine groepen
■ mail met info en foto’s na iedere training
■ cursus opbouw met verschillende thema’s

Kijk voor de actuele trainingen: Trainingsdata

Mindfulness
‘Aandacht schenken aan wat zich voordoet in het heden, zonder erover te oordelen’.
Mindfulness beoefen je, voor de eeuwige beginner in ieder van ons, iedere keer weer opnieuw. Jon Kabat-Zinn noemt zeven basishoudingen van waaruit je mindfulness beoefent. (zie:  Wat is Mindfulness? ) Het gaat over de liefdevolle kwaliteit van de aandacht en de noodzaak om vriendelijk en niet-oordelend te zijn ten opzichte van onszelf.
Mindfulness combineren we met bewegen, zodat je bewuster wordt en beter leert luisteren naar je lichaam. Bewuster van je eigen loophouding, met aandacht bewegen en meer in het hier-en-nu.

Ademhalingstechnieken
Alles begint bij de ademhaling. Een goede ademhaling is essentieel om te ontspannen en effectief te kunnen bewegen. Veel mensen maar ook (hard)lopers ademen verkeerd waardoor ze veel te veel energie verbruiken. ‘Beweeg Mindful’ gebruikt de neusademhaling (Buteyko Methode). Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt en ook des te lager je hartslag zal zijn. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond – ook tijdens het (hard)lopen.

Bewegen
In beweging zijn heeft positieve effecten op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam. Regelmatig sporten helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen, of reeds aanwezige klachten te verminderen. Veel mensen leggen zich echter te veel prestatiedoelen op. ‘Beweeg Mindful’ leert je hoe je volop van het (hard)lopen en de omgeving kunt genieten met de juiste ademhaling en lopen in het ‘hier-en-nu’. Hierbij draait alles om Bewust Bewegen: dit kan hardlopen, wandelen, yoga, tai chi enz. zijn.

‘Beweeg Mindful’: Een proces van bewustwording van lichaam en geest. ‘Beweeg Mindful’ is de reis van je hoofd naar je hart met als brug de neusademhaling.

Mindful Run is officieel geregistreerd en erkend door de Atletiek Unie.

‘Beweeg Mindful’ maakt gebruik van de Buteyko Methode.